• page_banner

berita

Memakai topi adalah sikap

Di landasan Margaret Howell Spring / Summer 2020, kami melihat seluar bergelombang putih, kemeja bertali lemon dan turquoise yang besar, parkas ringan, dan setelan boxy. Mungkin itu adalah mood, tetapi kaus kaki di atas seluar juga tidak begitu buruk. Kebanyakan mereka memakai kacang Flaxtopi yang menunjukkan ada yang tidak beres. Perkara yang sama berlaku di Gucci, di mana hiperrealisme tanda dagangan Alessandro Michaele dilancarkan oleh pengenalan tengah malam kacang topi dalam warna persegi cerah dan neon terang.

hat caps factory 01

Kacang topi, yang menempel erat di kepala seperti pembalut, bukanlah penampilan baru bagi nelayan atau akademik, tetapi sebagai aksesori "mewah", ia telah menjadi tumpuan lelaki dan wanita, musim sejuk atau musim panas. dengan seluar jeans yang dipakai atau baju sejuk, kini dipakai dengan kardigan buatan tangan atau pakaian berjenama. Howell tidak melihat apa-apa yang salah dengan itu; topi, seperti kasut, menetapkan nada untuk pakaian, katanya.

Pencarian topi beanie telah meroket sepanjang tahun lalu untuk menjadi salah satu topi yang paling popular, dan mereka tidak mempunyai masalah ukuran yang mengganggu banyak orang. Topi beanie merah dengan rajutan siluet dan hoodies telah menjadi ruji gaya jalanan. logo dan trend fesyen yang serius memberi jalan keluar kepada jahitan yang longgar dan campuran yang tidak disiplin, pakaian tidak lagi membosankan tetapi kanvas untuk mood semua orang, dan topi beanie dengan sut terasa sedikit seperti saman Armani tahun 80-an dengan sweater dan bukan baju dan tali leher.

hat caps factory 02

Bukan hanya topi beanie, tetapi gaya Gadis Sekolah Chanel, yang memberi penghormatan kepada filem gelombang baru, juga dilengkapi topi rata dengan corm yang terbalik. Filem New Wave menawarkan perspektif wanita Perancis yang unik dan abadi - ingenue yang berpenampilan dalam rambut pixie, eyeliner runcing, bunga merah besar di atas topi, atau memakai garis-garis Brittany dan rok mini. Pengkritik fesyen percaya bahawa 2021 akan menjadi tahun aksesori, dengan landasan pacu di New York, London, Milan dan Paris dikuasai oleh kepingan fungsional yang boleh masuk ke dalam almari pakaian dari musim ke musim. Ia juga merupakan kaedah yang baik untuk memastikan almari pakaian anda kekal tanpa terjebak dalam rutin. Bagaimanapun, aksesori, seperti "pakaian lembut," dapat mewujudkan gabungan mood dan gaya.

hat caps factory 03

Pada abad ke-19 dan awal abad ke-20, topi dipakai oleh semua kelas sosial, termasuk yang berada pada tahap paling rendah. Sehingga Perang Dunia II, dianggap tidak wajar bagi seorang lelaki untuk tidak memakai topi. Nama-nama topi juga kaya dengan watak dan persatuan sejarah. Topi bowler, atau topi Derby, berbentuk seperti periuk tempayan terbalik dan dinamakan sempena earl Inggeris abad ke-19 yang mempopularkan gaya tersebut. Fedora, yang dinamakan dengan permainan dengan nama yang sama, adalah topi lembut dengan bahagian atas bulat dan selendang lebar yang boleh dililit. Ia adalah kegemaran lelaki, bukan sahaja dapat digunakan untuk melindungi dari hujan, tetapi juga dapat dilipat dan dimasukkan ke dalam beg bimbit. lelaki di Casablanca” kepada penyiasat swasta di Tidur Besar, mereka berjalan di jalan-jalan di New York yang dibalut dengan parit dan memakai fedoras hitam dan kelabu.

hat caps factory 04

Penulis Peter Mayer pernah menganggap topi lelaki bergaya dan elegan, dan mengatakan sesuatu mengenai watak seseorang. "Topi selalunya merupakan tanda dagang seseorang seperti hidung penampilan seseorang," tulisnya dalam About Taste.

Dihidupkan " Selamat Pagi Britain" tahun lalu, tuan rumah memberi Trump hadiah - topi Churchillian - sebagai tetamu. Pergerakan topi Mr Trump menimbulkan kekacauan dalam talian, nampaknya berada pada tahap yang berbeza dari kontroversi yang dituduh menyebabkannya dengan rambutnya yang kusut.

Cerutu, tongkat, dasi kupu-kupu dan pakaian renang sehelai semua pakaian Churchill, dan pelbagai topi uniknya memberi kartunis pesta liar pada tahun 1920-an. Churchill kesal seketika dan menulis dalam sebuah esei: "Salah satu ciri yang paling diperlukan peralatan pegawai awam adalah beberapa tanda pelik yang setiap orang belajar cari dan kenali. Gumpalan dahi Disraeli, kerah Gladstone, janggut Lord Randolph Churchill, cermin mata Chamberlain, paip Baldwin - semua 'harta benda' ini penting. Saya tidak ' Saya mempunyai simbol-simbol ini, jadi kartunis telah membuat legenda topi saya untuk memenuhi permintaan. "

Legenda itu, jelasnya, bermula semasa kempen pilihan raya tahun 1910. Dia berada di Southport berjalan di sepanjang pantai bersama isterinya. "Topi yang sangat kecil - saya tidak tahu dari mana asalnya - sudah ada di dalam beg barang saya. Ia berbaring di atas meja di dewan, dan saya meletakkannya tanpa berfikir. Ketika kami kembali dari jalan kami, jurugambar datang dan dia mengambil gambar. Sejak itu, kartunis dan wartawan esei membahaskan topi saya: berapa, betul-betul; Betapa anehnya bentuk mereka; Mengapa saya terus menukar topi saya; Berapa banyak saya menghargai mereka dan sebagainya. Ini banyak omong kosong, dan semuanya berdasarkan gambar."

hat caps factory 05

Tetapi penulis biografi Churchill, Peter Mendelssohn percaya kisah Churchill tidak benar. Churchill, yang berpengalaman dalam propaganda, tidak mungkin dapat melihat perbezaan antara topinya dan orang lain. Churchill bereksperimen dengan banyak gaya, dari topi hingga topi bowler, yang paling terkenal adalah topi Humboldt, atau topi burger. Topi Humboldt adalah sejenis topi bulu yang dirasakan dengan hollow seperti jari di bahagian atas, pinggiran keriting dan pita satin di tengahnya. Ia ditemui oleh Raja Edward VII dalam bahasa Jerman bandar Bad Homeburg pada tahun 1880-an dan dibawa kembali ke England. Churchill mempunyai banyak topi ini, dari hitam klasik hingga kelabu muda yang lebih bergaya dengan pita hitam, termasuk topi Humboldt yang dijual dengan harga $ 11,775 pada lelongan pada tahun 1991 dan memiliki emas timbulnya inisial Churchill di bahagian dalam.

John F. Kennedy, dengan gaya rambutnya yang segar, moden dan rambut tebal yang jarang ditutupi, kecuali dalam kes yang jarang berlaku, adalah topi topi sebenarer. Tetapi peraturan untuk wanita pertama adalah berbeza, terutama di khalayak ramai. Dalam carian Google, "Topi Jacqueline Kennedy" adalah pilihan bebas, yang merujuk kepada Topi bulat kecil dengan bahagian atas yang rata, badan yang cetek dan tanpa pinggiran, kerana ia kelihatan seperti Peti Peti. Ia juga dikenali sebagai Pillbox Hat, yang berasal dari topi ketenteraan. Apa yang berlaku pada 20 Januari 1961, dikoreografi dengan teliti, kerana Kennedy menjadi presiden Amerika pertama yang lahir pada abad ke-20 untuk menyampaikan alamat sulung di layar televisyen berwarna.

hat caps factory 06

Tetapi tidak semuanya berjalan mengikut rancangan. Semalaman, salji lapan inci jatuh di Washington, DC, dan pada cuaca sejuk pada keesokan harinya, semua orang kenamaan lain mengenakan mantel bulu tebal, kecuali Jacqueline. Penata rambut peribadinya telah merancang mantel wolnya yang sederhana untuknya, dan dia mengaksesnya dengan topi bowler kecil yang menyegarkan. Bukan hanya momen menentukan dalam karier politik Jackie dan gaya peribadi, ia juga menjadi salah satu penampilan paling terkenal dalam sejarah pelantikan presiden. Sejak itu, topi kotak ubat menjadi fenomena pada tahun 1960.

Jacqueline juga dikatakan tidak menyukai topi kerana menganggap kepalanya terlalu besar. Halston, pereka topi, bekerja lebih masa untuk menyelesaikan masalah. Sebelum memberikannya kepada Jacqueline, dia meletakkannya di kepalanya sendiri, duduk di antara cermin depan dan belakang , dan membalikkannya ke belakang untuk memastikan ia kelihatan sempurna dari semua sudut. Ia sangat berangin sehingga Jacqueline mencapai dan melengkung topinya, meninggalkan penyok yang cetek sehingga tidak ada yang melihat di dalam bilik itu, tetapi ia tersebar ke seluruh dunia, dari masyarakat atasan hingga Midwest luar bandar. "Semua orang yang menyalin penampilan meninggalkan lekuk di topi," kata Halston kemudian sambil ketawa.

Pada hari pembunuhan JFK, Jacqueline memakai topi rata dengan pakaian berwarna merah jambu. Saman berlumuran darah itu dikurung di Arkib Negara di Maryland dan diperintahkan untuk disembunyikan dari pandangan orang ramai sehingga sekurang-kurangnya 2103, dan topi itu tidak pernah dilihat lagi.

Pada tahun 1970-an, dengan munculnya penata rambut, rambut menjadi lebih bergaya daripada topi. Secara beransur-ansur, teknik pembuatan topi abad ke-19 tradisional seperti menjahit topi jerami dan mengukir topi semuanya tetapi hilang di bengkel di mana topi buatan sendiri boleh dibuat dengan tangan. permintaan pasaran meletakkan topi sebagai peralatan rekreasi, bukan hanya untuk acara tertentu. Pasaran topi bernilai sekitar $ 15bn setahun, menurut Euromonitor, sebuah firma penyelidikan pasaran - sebahagian kecil dari pasaran beg global $ 52bn. Tetapi di luar ibu kota fesyen yang meriah, permintaan untuk topi semakin meningkat.

hat caps factory 07

"Ini menjadi bentuk ekspresi baru, tatu jenis baru dengan cara." Menurut pereka Priscilla Royer, "topi dapat mengubah siluet seseorang, bahkan sikap, dengan cara semudah mungkin." Royer berminat dengan kemodenan topi itu, cuba memecahkan rasa ritual yang pernah dirasakan oleh topi itu dalam susunan sosial. Masalah topi yang paling dirasakan adalah mereka tidak mudah bepergian, jadi dia mengusahakan bahan lembut yang dilipat seperti pakaian dan slip ke dalam beg. Kemudian dia mempunyai idea yang berani. Bagaimana dengan topi dan bukannya payung? Dari merancang siluet hingga memilih bahan untuk membuatnya, dia sangat berminat untuk memakai tiara. "Dari segi sosiologi, kekuatannya menarik."


Masa penghantaran: Jun-11-2021